Taekwon-do, jako sztuka walki, wykracza poza czysty sport, kładąc także nacisk na rozwój moralny adepta. Filozofia tej dyscypliny, stworzona przez generała Choi Hong Hi, opiera się na ściśle określonym kodeksie etycznym, który ma kształtować adeptów na dobrych i mądrych ludzi. Etyka w Taekwon-do nie jest jedynie zbiorem zasad, ale fundamentalnym elementem, który przenika różne aspekty treningu i życia.
Zasady i przysięga
Podstawą etyki Taekwon-do jest pięć zasad, które każdy uczeń powinien przyjąć za swoje:
-
Grzeczność (Ye Ui): Wyraz szacunku dla innych, niezależnie od ich pozycji czy stopnia.
-
Rzetelność (Yom Chi): Poczucie uczciwości i odpowiedzialności za swoje czyny.
-
Wytrwałość (In Nae): Niezłomność w dążeniu do celu, niezależnie od napotykanych trudności.
-
Samokontrola (Guk Gi): Panowanie nad swoimi emocjami i reakcjami.
-
Niezłomny duch (Baekjool Boolgool): Odwaga i nieustępliwość w obliczu przeciwności.
Dodatkowo, adeptów Taekwon-do obowiązuje przysięga, która podkreśla moralny wymiar tej sztuki. Przyrzeczenie przestrzegania zasad taekwon-do i nienadużywania swoich umiejętności, szanowania instruktorów i starszych stopniem, obrony sprawiedliwości i pracy na rzecz pokoju na świecie pokazuje, że Taekwon-do ma być narzędziem dobra, a nie agresji.
Dyscyplina i zasady na sali treningowej
Etyka Taekwon-do jest widoczna już od pierwszego wejścia na salę treningową. Regulamin sali ma za zadanie wykształcić w ćwiczących dyscyplinę, koncentrację i szacunek. Zasady te nie są narzucane bez powodu; mają one na celu stworzenie odpowiedniej atmosfery do nauki i rozwoju.
Najważniejsze z nich to:
-
Ukłon przy wejściu i wyjściu: Symbolizuje szacunek dla miejsca, w którym się trenuje, a także dla trenerów i współćwiczących.
-
Koncentracja i skupienie: Unikanie niepotrzebnych rozmów pozwala na pełne zaangażowanie się w trening i uniknięcie rozproszenia uwagi.
-
Zakaz jedzenia i picia: Ma na celu utrzymanie czystości i porządku, a także uczy kontroli nad własnymi potrzebami.
-
Obuwie: Trening odbywa się na boso, co jest wyrazem pokory i tradycji.
-
Zezwolenie instruktora: Nie można wykonywać żadnych ćwiczeń bez pozwolenia instruktora, co podkreśla hierarchię i bezpieczeństwo.
-
Pytania do instruktora: Wszystkie pytania i uwagi należy kierować do instruktora przed i po treningu, co uczy dyscypliny i szacunku dla jego czasu i autorytetu.
Filozofia mistrza i jego słowa
Myśli generała Choi Hong Hi są sercem etyki Taekwon-do. Podkreślał on, że cel sztuki walki to przede wszystkim powstrzymanie walki, zwłaszcza gdy silniejszy atakuje słabszego. Uważał, że dobry człowiek w połączeniu z dobrą techniką stanowi istotę prawdziwego Taekwon-do.
W swoich pismach i naukach gen. Choi Hong Hi pozostawił wiele cennych myśli, które stanowią fundament etyki tej sztuki:
-
O treningu i wytrwałości: „Niepodlewana roślina rośnie słabo i wydaje mizerny plon. Sekretem Taekwon-do jest nieprzerwany trening, dzień po dniu.” Dodawał również: „Nie można trenować układów formalnych przez 24 godziny, by następnie odpoczywać przez trzydzieści dni. Taka praca nie przyniesie właściwych efektów.” Zwracał też uwagę, że „utwardzanie powierzchni atakujących jest najważniejszą i najtrudniejszą częścią Taekwon-do. Przy tym, reszta jest łatwa.”
-
O duchu walki i pokonywaniu siebie: „Podstawowa ideą jest przezwyciężyć samego siebie. Ze sobą walka najtrudniejsza.” Podkreślał także, że „Jeżeli znasz przeciwnika i znasz siebie, wygrasz w 100%. Jeżeli znasz siebie, a przeciwnika nie, szansa powodzenia wynosi 50%. Jeżeli znasz przeciwnika, a siebie nie, przegrasz na 100%.”
-
O nauczaniu i moralności: „Dobry człowiek w połączeniu z dobrą techniką – oto istota prawdziwego Taekwon-do.” Uważał, że instruktor musi być nauczycielem nawet po śmierci i „musi poświęcić się temu całkowicie.” Dodawał również: „Ucz postaw i umiejętności bardziej czynem niż słowem.” oraz „Dobry instruktor musi dbać o to, by uczeń rozporządzał dużym zasobem skutecznych technik dla obrony samego siebie oraz by był dobrym i mądrym człowiekiem: dopiero wtedy może on otrzymać czarny pas.”
-
O sztuce, a nie sporcie: „Taekwon-do jest sztuką, a nie sportem. Życie sztuki jako sportu jest krótkie. Sztuka jest wieczna.” Podkreślał, że w sztuce walki „mamy szczególnie akcentowaną moralność i aspekt mentalny.” Twierdził również, że „współzawodnictwo sportowe jest jedynie etapem w drodze do prawdziwego mistrzostwa w Taekwon-do.”
-
O filozofii życia: „Idź nawet tam, gdzie może być ciężko i rób rzeczy które warte są wykonania nawet jeśli są trudne.” oraz „Bądź łagodny wobec słabego a twardy wobec silnego.” Gen. Choi Hong Hi doradzał też, aby „zawsze kończyć to, co się zaczęło, niezależnie od tego, czy to rzecz duża czy mała.”
Etyka w Taekwon-do uczy, że prawdziwe mistrzostwo to nie tylko siła fizyczna i umiejętności techniczne, ale przede wszystkim moralność i postawa życiowa. To droga, która ma uczynić adepta lepszym człowiekiem, wspierającym pokój i sprawiedliwość, nawet po opuszczeniu sali treningowej.

