O czym należy pamiętać przy rozciąganiu?

O czym należy pamiętać przy rozciąganiu?
Na samym początku powiedzmy, że rozciąganie jest procesem długotrwałym i bolesnym.

Nie należy wykonywać żadnych ćwiczeń rozciągających bez uprzednio zdobytej wiedzy na ten temat. Nie można sobie założyć np. „zrobię szpagat w miesiąc” i wszelkimi sposobami do tego dążyć. Nawet, jeśli uda się zrobić pełny szpagat w krótkim czasie, będzie to niezdrowe i kontuzjogenne!

Ponadto robienie pełnego szpagatu jest ZBĘDNE z punktu widzenia samoobrony czy skuteczności w walce sportowej! Wystarczy robić szpagat na jakieś 70- 80%. Już takie rozciągniecie pozwala kopać na wysokość głowy (danej osoby). Rozciąganie powinno zająć co najmniej kilka miesięcy – nic szybko! Co więcej: nadmierne rozciągnięcie może tylko zaszkodzić! Może spowodować np. zmniejszenie siły kopnięć oraz kontuzje!

– Rozciąganie nie powinno być celem samym w sobie! Potraktuj je jako ułatwienie do prawidłowego wykonywania technik nożnych i koniecznie uzupełnienie przy treningu siłowym oraz sztuk walki. Dąż do rozciągnięcia mięśni, ścięgien – NIGDY nie stawów! Nie rób więcej niż 3-4 treningi rozciągania w tygodniu! Ścięgna, mięśnie – muszą mieć czas na regenerację! Kolejny raz potwierdza się tu złota zasada treningu: więcej wcale nie znaczy lepiej! Osoby zalecające rozciąganie codziennie nie mają pojęcia o właściwej metodyce treningowej! Badania wykazały, że treningi przeprowadzane raz w tygodniu przynoszą o wiele gorsze wyniki, niż gdy treningi odbywają się 3 lub 5 razy w tygodniu, przy czym różnica pomiędzy treningami trzy czy pięć razy tygodniowo była tak niewielka, że zdecydowano polecać treningi trzy razy w tygodniu. Jednak czas trwania treningu oraz ich częstotliwość musisz dostosować do własnych potrzeb i możliwości!

PAMIĘTAJ!
  • Nie rozciągaj się dwa lub więcej razy dziennie! Lepiej raz, a dobrze!
  • Zawsze doskonale się rozgrzej, nie śpiesz się, nie wykonuj ruchów pogłębiających w maksymalnym rozciągu!
  • Nie spinaj się, staraj się maksymalnie rozluźnić mięśnie, ścięgna!
  • Nie rób niczego, jeśli nie jesteś pewien w 100% czy to jest właściwe! Jeśli nie masz praktyki treningowej możesz tylko narobić sobie kontuzji i urazów!
  • Pamiętaj o psychicznym zaangażowaniu musisz “czuć” rozciąganie.
  • Podczas rozciągania tylko ciało jest aktywne umysł pozostaje bierny, obserwujący i czujny “włączenie” mózgu uniemożliwia dostrzeżenie swych błędów.
  • Nie zapominaj o wytyczeniu celu, do którego będziesz zmierzał.
  • Pamiętaj! Systematyczność i wytrwałość! Tylko poprzez systematyczne i ciężkie treningi możliwe jest osiągnięcie celu.
  • Największy wzrost ruchomości następuje w ciągu pierwszych 14 dni treningu.
  • Raczej nie ćwicz 7 razy w tygodniu. Pozwól “odpocząć” ścięgnom itd. jeden dzień, ponieważ zbyt intensywne rozciąganie może przyczynić się do negatywnych wyników.
  • Przetestuj kilka ćwiczeń oraz ich warianty i wybierz te, które w Twoim przypadku dają najlepsze efekty.
  • Rozciągaj równomiernie obie strony ciała. Rozpoczynaj od strony sztywniejszej, ponieważ zwykle więcej czasu poświęca się tej, od której się rozpoczyna.
  • Głowa ma zawsze stanowić przedłużenie prostych pleców.
  • Nie rozciągaj się podczas kontuzji oraz bólów mięśni, ścięgien i stawów.
  • Lepiej rozciągać się popołudniu i wieczorem! Po całym dniu mięśnie i ścięgna są lepiej rozgrzane.Pamiętaj! Każdy człowiek jest indywidualnością ! Nie porównuj swych osiągnięć z osiągnięciami innych. Przede wszystkim nie zniechęcaj się jeśli Twój kolega lub koleżanka ma lepsze wyniki, ponieważ niektórzy ludzie dopiero po pewnym czasie mogą zaobserwować efekty.

ROZPOCZĘLIŚMY NABÓR DO GRUP POCZĄTKUJĄCYCH 

na sezon treningowy 2021/22

KLIKNIJ W OBRAZEK BY DOWIEDZIEĆ SIĘ SZCZEGÓŁÓW

Napisz do nas przez MESSANGERA