Zdrowie i fitness

Zakwasy – jak z nimi walczyć?

Zakwasy powstają zwykle gdy zaczynamy ćwiczyć po dłuższej przerwie lub po ćwiczeniach ponad nasze siły. Nasze mięśnie dają znak, że potrzebują odpoczynku. Zakwasy pojawiają się około 24 godziny po nadmiernym wysiłku, szczególnie po okresie odpoczynku np. snu – wtedy kwas mlekowy zaczyna się rozkładać i powoduje bóle. Mogą one trwać nawet do 5 dni w zależności od wysiłku i przemęczenia organizmu.

Aby zapobiec powstawaniu zakwasów należy przed wysiłkiem porozciągać mięśnie i zrobić dobrą oraz odpowiednio długą rozgrzewkę. Jednak przy intensywnym wysiłku i to może nie pomóc. W tym przypadku należy cierpliwie poczekać aż mięśnie po kilku treningach przyzwyczają się do wysiłku i wtedy nie będą już boleć.

Zakwasom należy zapobiegać przede wszystkim po treningu. Podstawowym sposobem jest masaż. Głównym jego celem jest poprawa krążenia obwodowego tzn. opływu krwi przez nasz krwiobieg. Najlepiej wykonywać go całą dłonią z różnym naciskiem. Polewać masowane ciało gorącą (nie ciepłą) wodą i co jakiś czas zmieniać na zimną (nie letnią).

Dodatkowo stosujemy kąpiel. Zrób sobie długą, gorącą kąpiel, w trakcie której delikatnie masuj mięsnie gąbką. Po kąpieli można dodatkowo przyłożyć do obolałych mięśni ciepły kompres: nagrzany ręcznik, termofor, koc elektryczny.

Kolejnym krokiem jest wtarcie w mięśnie maści rozgrzewającej jak Ben-gay, Rub arom, Fastum itp.

Po treningu weź także suplement zawierający sporą ilość magnezu z b6 oraz około 1000 mg witaminy C w tabletkach. Usprawnią regenerację zmęczonych mięśni i zapobiegną skurczom. Jedz regularnie owoce i warzywa – szczególnie warzywa są dobre na uzupełnienie niedoborów witamin.

Pamiętaj!

Jeśli odczuwasz dolegliwości związane z zakwasami powinieneś ćwiczyć!
Ruch to świetny sposób na bolące mięśnie, dlatego zmuś się do treningu, a po kilku minutach bólu poczujesz dużą ulgę. Pamiętaj także, że regularny trening zapobiega bólom mięśniowym.