Zdrowie i fitness

Kilka słów o regeneracji organizmu

Czasem, dążąc do zamierzonego celu zwiększamy częstotliwość i intensywność treningów, zapominając całkowicie o odpoczynku. W efekcie doznajemy przetrenowania, przez co nasze techniki są słabsze i wolniejsze. Regeneracja stanowi bardzo ważną część życia każdego, kto uprawia sport i sztuki walki. Postarajmy się więc przybliżyć nieco najprostsze metody prowadzące do odnowy ciała, tak aby było gotowe na kolejne wyzwania treningowe.

Sen

Sen jest najważniejszą częścią regeneracji. Przy wytężonym treningu powinno się spać 7-8 godzin.

Sauna
Doskonale pobudza krążenie i rozluźnia zmęczone treningiem mięśnie, przyspieszając ich odnowę. Ułatwia szybkie wydalanie toksyn i chroni przed infekcjami.

Kąpiel lub prysznic

Woda działa w podobny sposób jak sauna. Kąpiel w gorącej wodzie z dodatkiem soli zwiększa potliwość, co podkręca krążenie i wydzielanie toksyn. Doskonale również odpręża, pozwalając spokojnie zasnąć.

Bardzo dobry jest również prysznic z przeplataniem ciepłej i zimnej wody. Zwiększa on dopływ składników odżywczych do mięśni i poprawia ukrwienie. Na początku etap zimnego strumienia może być szokiem, z czasem jednak organizm się do niego przyzwyczaja i taki prysznic staje się prawdziwym relaksem.

Masaże
Masaż to doskonała forma relaksu, bardzo przyjemna i dająca szybkie efekty, jeśli chodzi o regenerację. Masaż całego ciała pozwala odpowiednio ukrwić organizm i dostarczyć mu potrzebnych składników odżywczych. Dodatkowym atutem jest również możliwość wymasowania najbardziej przetrenowanej części ciała, bądź bardziej podatnej na zmęczenie.

Lekki trening
Delikatne treningi doskonale likwidują zakwasy, poprawiają krążenie i rozluźniają. Wystarczy 20-40 minut treningu. Każdy trening należy zakończyć lekkim rozciąganiem.

Dieta
Racjonalne odżywianie jest bardzo ważnym „pomocnikiem” przy regeneracji organizmu. O zasadach odżywiania w sztukach walki pisaliśmy już w innym artykule.